جمعه، مهر ۱۶، ۱۳۸۹

Wir wollen mehr Democrati wagen-Nokia 5310

      


ونر:ما به جهان گفته ایم که قصد داریم "برای دموکراسی بیشتر خطر کنیم"معنی اش هر چه که باشد.بگذار بهت بگویم چه چیزی از تجربه تلخم در مورد دموکراسی یاد گرفته ام.هر چه بیشتر برایش خطر کنی،مجبور می شوی محکمتر بهش بچسبی.دموکراسی چیزی نیست که شماره یک بخواهد چیزی در موردش بداند.او دوست دارد به آخر یک روز کاری سخت نگاه کند و دو تا دست تمیز ببیند که جلویش روی میز در هم گره خورده اند.اما وقتی لوله کشی احتیاج به تعمیر دارد کسی باید دستهایش را فرو کند توی توالت.                                
2.

لعنت به هرچی غیر فرنگیه؛از اندیشه وآدم و تولیدات صنعتیش گرفته تا این توالتاش که وقتی نشستم؛تالاپ.گوشیم افتاد تو اون حلقوم واموندش.وقتی دست کردم،عوض 5310 چن تا از اون کوفته قلقلیاش اومد زیر دستم اما بلاخره خود خفه شدشو کشیدم بالا.
اون روز تو دفتر با هیچکی دست ندادم؛وحتی وقت ملاقات با شماره یک ،جلو نیومدم و همون نزدیکای در،عرضمو به حضور محترمش رسوندم.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ویلی برانت در اولین نطقش در مقام صدراعظم فدرال آلمان در بوندستاگ این عبارت مشهور را به زبان آورد:[تحت اللفظی]ما می خواهیم دموکراسیِ بیشتر را خطر کنیم.
ص34/دموکراسی(نمایشنامه)-مایکل فرین-امید مهرگان-رخ داد نو-1389


هیچ نظری موجود نیست: